Khamis, 22 Januari 2009

Penyakit - peyakit Umat Islam..


Assalamualaikum...

Dlam dok berjuang untuk nak tegak agama Allah nie.... kita patut ambil sikit bekalan dan persiapan...psai takut kita terputuih atau tertinggai dalam nak memperjuangkan dakwah ini...

pasai apa saya kata cam nie...dalam nak tegak agama Allah nie...bukan satu benda yang mudah...banyak masalah yang patut kita tempuhi....diantaranya...yang nie la...penyakit2 yang selalu dok landa umat islam la nie.... penyakit2 niela yang selalu dok halang kita untuk nak teruih kan perjuangan nie....

Ok...dalam kesempatan menulih blog nie...saya ingin mengongsi penyakit2 nie...supaya kita dpat berhati2 atau berjaga2 selain tue dapat kita membersih diri kita dari penyakit2 nie....

Sebenaq nya...byak penyakit2 umat islam nie...salah satu nya.... penyakit futur

FUTUR

klu ikut lughah ( bahasa ) ada dua makna..:
1- putuih setelah sambung..atau tenang setelah bergerak..
2- Malas..lambat..pelan..lepas rajin dan bersungguh2

Dalam lisanul arab.. " sesuatu itu futur iaitu hangat..Fulan yafturu wa yaftaru futuran wa futaaron " ( iaitu tenang setelah keras dan lemas setelah bersangatan )...

Penerangan kat snie...dalam penyakit Futur nie...benda yang paling kurang pon..adalah sifat kemalasan..menunda2..atau berlambat2..dan yang paling teruk adalah..berhenti sama sekali..setelah sebelum nie selalu berkerja ataupon rajin..

Pasai apa..atau sebab apa jadi cam nie...

byak sebab2 untuk penyakit nie hinggap kat badan kita..antaranya..:

1- Berlebih2an dan bersangatan dalam agama..
#Terlampau rajin sangat..sampai hak2 tubuh badan kita tak dapat rehat yang cukup..
Rasulullah bersabda : "janganlah kamu berlebih-lebihan dalam agama" (H.R.Ahmad)

2- Israf (berlebihan) dalam perkara yg mubah..
#Makan terlampau byak sampai rasa malas..
Rasulullah bersabda : "Tiadalah anak adam mengisi tempat yang lebih jelek daripada perutnya.."

3- Suka bersendirian dan meninggalkan jemaah..
#Suka dok sorang2 dan dia nie akan kehilangan org yang dok membangkitkan semangatnya..
Firman Allah taala : "Dan berpegang teguhlah kamu semua dengan (tali/din) Allah janganlah berpecah - belah.." (Ali-Imran 103)

4- Kurang ingat mati dan kampung akhirat..
#Bila kurang ingat mati..dia tidak merasa nikmat berjuang dijalan Allah..
Rasulullah bersabda : "Sesungguhnya aku dulu melarang menziarahi kubur, maka (sekarang) berziarahlah kamu kekubur, kerana dalam berziarah kekubur itu akan memberi pengajaran" (H.R Tirmidzi)

5- Merasa senang dalam amalan seharian..
#misalnya rasa seronok tidur sampai tak melakukan solat..
Rasulullah bersabda : "Syaitan mengikat tiga ikatan pada belakang kepala salah seorang dari kamu ketika tidur,pada setiap kali mengikat dia akan berkata 'Engkau harus bermalam panjang , kerana itu tidurlah! Apabila orang itu bangun dan mengingat Allah, maka terlepas satu ikatan, bila ia mengambil wuduk ,lepaslah satu lagi dan bila ia melakukan solat , lepas pula ikatan yang satunya. Jadilah pagi itu berghairah dengan hati yang cerah. Jika tidak demikian, hatinya kusut dan malas. ( Muttafaq 'alaih)

6- Memakan makanan yang haram atau syubhat..
#Mungkin kerana dia tak berhati2 untuk carik rezeki yang memenuhi keperluan..
Allah berfirman : "makanlah yang halal lagi baik dari apa yang diberikan Allah padamu. Dan syukurilah nikmatnya jika kamu beribadah kepadanya" (An-nahl : 114)


Inilah diantara sebab2 yang sempat saya tulih..sebenaqnya ada lagi bayak sebab2 yang lain yang bleh bg kita futur.. inysaallah klu ada kesempatan saya akan sambung lagi.. begitu jugalah cara tuk nak merawat penyakit nie..Di kesempatan ini marilah kita sama2 membantu dan merawat atau pon mencagah diri kita daripada terkena serangan pengakit futur nie..

p/s : Mencegah lebih baik daripada berubat...

rujukan : Penyakit Umat Islam ( Dr. Sayid Muhammad Nuh )

1 ulasan:

  1. salam..futur..
    oo..ade banyak punca rupenye

    kene muhasabh diri la pah ni :"-( syukran infoo

    BalasPadam